Piratpirat Del II

Jag måste här återknyta till ett tidigare inlägg av mig själv. Jag har fått frågan hur man som konsument kan hålla reda på och sortera i den djungel av produkter av tvivelaktigt ursprung som finns. Vågar vi köpa musik, kläder, väskor och andra accessoarer? Kan man lita på att bilen man köper är äkta märkesvara? Det kanske ör en förklädd Skoda.  Vi vet ju att Al-Quida står bakom en betydande del av de varor vi godtrogna konsumenter köper och att framställandet och framför allt vinsten från försäljningen ger terroristerna ekonomi att skaffa vapen, bruntejp, väskor och sånt som terrorister har på sig.

När det gäller kosmetika och parfymer är det enkelt. Allt som inet är köpt på en Ålandsbåt eller rakt över disk på Coop Forum i Din stad är att räkna till riskprodukter. Man skall alltid leta efter äktehetsintyget i form av en liten flammande buske på undersidan av flaskorna eller möjlign på baksidan. När det kommer till kläder är det svårare. Det bästa är helt enkelt att strunta i att köpa kläder. Då är man ju på den säkra sidan.

När det gäller elektronik finns tyvärr ingen bra regel. Men köper du en dvd-spelare av den trevliga herren som står i hörnet utanför din trappuppgång, se då till att herren tar av sig hatten. Är han blond är det stor chans att det är rekordelig vara du köper.

I övrigt gäller föriktigthet,. Som sagt, den flammande busken kan vara en ledtråd, men även den gå ju att förfalska med modern teknik.

Sedan vill jag även säga till er, och speciellt då
Christina som gjorde mig uppmärksam på detta problem. Man kan säga så här: Om din herre/man/gubbe eller liknande kommer hem med parfym till dig, då är itne det största problemet om den är pirattillverkad eller äkta. Frågan är vad fan han har ställt till med denna gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback