Smoke on the balkong

Det där med att röka på balkongen har jag inte alls bestämt mig för om det är bra. Visst, det är ju betydligt fräschare än att röka inne, tro mig jag vet, när jag flyttade hemifrån var det fortfarande vanligt att man rökte inne. I den etta som jag då bebodde med min dåvarande flickvän, de äldre barnens moder var väggarna vackert gulmelerade av tobaksrök, gult i taket och gult på allt som en gång varit bländande vitt. Det mesta var inpyrt med rok, så när vi fick barn och flyttade till en tvåa, där vi inte rökte inne, nästan saknade vi röksmaken på brödet.

Min ömma moder går som vanligt mot strömmen och röker inomhus. Mycket. Röda commerce, alltså filterlöst. Det går direkt att veta om något av de störrre barnen har varit på ett godisbesök hos farmor, för de stinker rök i håret och har fortfarande flera timmar efter besöket tårar i ögonen.

Men så var det ju där med balkongen. Att röka under spisfläkten tänker jag knappt beröra, för vem tror på allvar att det gör någon skillnad om man står och hukar under köksfläkten. Det enda som händer är att man får ont i ryggen och att det är risk för brännskador på näsan om någon tillagat någon mat på spisen under den senaste tiden.

Balkongen var det. Ärligt talat. Under hela vinterperioden står rökarna i dörren och blåser röken ut, frenetiskt, för de vill inte gå ut i all det där kalla som är ute. Med tanke på att den mesta röken blåser in i lägenheten, dessutom i sällskap med en massa, massa, massa kall, kall luft vet ja inte om det är så effektfullt, det där balkongrökandet. Det blir mer som en sorts markering "jag visar hänsyn minsann". Att sedan lägenheten är fullständigt utkyld under hela vinterhalvåret, det står 5 äckliga fimpburkar på balkongen och att hela lägenheten likt förbannat är inpyrd med rök spelar liksom ingen roll. Man har som duktigt Svensk tagit sitt ansvar.

Jag tvivlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback