VÅRRUS!!!

JA! Årets första vårdag är ett faktum. Fåglar sjunger, solen skiner, himlen är blå, knoppar brista. Allt är på top, av sig självt. Barn som har påsklov leker på gräsmattan. Cyklar putsas, bilar tvättas. Man kan ha balkongdörren öppen utan att frysa ihjäl. Bara ren, frisk luft smiter in i dörröppningen och borstar bort vinterns unkna gamla spöken. Tillråga på allt var det inte så länge sedan Hulda Hustrun tvättade fönstren så inte ens det kan man klaga på. Katterna sitter på balkongkanten och spanar in fåglar. ta mig tusan . Det är så jag blir på gott humör. Jag och Hulda Hustruns son åkte till Fristad för att hämta min yngste son. Det var en ren uppvisning av våren längs med vägen. Folk som eldade gammalt trädgårdsrens, bilar som blänkte, en torr, ren vägbana, för första gången på en hel evighet.

Man vill liksom bara rusa ut, naken och.... nä, skit i den delen, den hoppar vi. Men rusa ut och ropa, "var hälsad du sommarens budbärare".

Jag är så glad så jag får sätta mig och ta en kopp kaffe och lugna ner mig. Precis smårusig av vårkänslor. Illa att Hulda Hustrun tagit med sig sin yngsta dotter och åkt till Hustruns mormor för att baka. För hade Min Kvinna varit hemma skulle jag tagit henne med storm, tryckt en öm men ändå bestämd kyss på hennes mun och sedan dansat en vals. Inte för att jag kan dansa. Men jag skulle försökt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback