Att somna på dagen

Skulle till att läsa lite i min bok. Somnade som en klubbad säl gjorde jag istället. Så nu har jag liksom en andra morgon. Lika slitit att vakna till som det var i morse är det. Borde veta bättre. Jag kan inte ligga nrä jag läser, jag somnar på stört. Det fanns en tid, före jag blev sjuk i hvuvudet och var tvungen att pensionera mig. Då sov jag max två till fyra timmar per natt. Jag var som ett vrak på jobbet, så trött så trött. Men när det var dags att lägga det vackra huvudet på kudden för att somna för natten var det hopplöst igen. JAg kunde för mitt liv inte somna före två, tre tiden på natten. Tidigast. Sen när helgen kom sov jag bort hela den för att komma ikapp med sömnen. För jag har aldrig haft speciellt svårt för att sova på morgonen, om man säger. Men nu har jag ju fått sömntabletter så nu somnar jag som ett barn så fort jag lägger huvudet på kudden. Överhuvudtaget har jag fått lättare att somna. Kanske det har med medicinen att göra, eller så har jag bara fått en vettig dygnsrytm på köpet. Vilket som så är det skönt att inte vara helt borta på dagarna. Fast jag sparkar visst omkring på nätterna. Hoppar och skuttar i sängen som en dopad propeller. Och jag drömmer ofta mardrömmar. Men jag sover i alla fall.

Men som sagt, när det gäller en säng, en bok och lite tid att slå ihjäl brukar det sluta på samma sätt. Att jag ovilkorligen somnar. Snabbt, säkert och med säkerhet. Därför brukar jag läsa sittande på dagen. Eller i badkaret. Eller i vilket fall på ett sådant sätt att jag inte kan somna. För när jag läser brukar fantasin kicka igån. Man börjar fundera på händelserna i boken. Och vips så har tankarna övergått i drömmar. Så, nu sitter jag här. Förvirrad, morgontrött och kaffesugen. Och jag har fortfarande inte kommit ur morgonrocken. Vi får väl hoppas på att vi inte får besök nu. Det vore en imagemässig katastrof.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback