Invandrare.

Jag är invandrare. I statistiken i vårat land är jag att räkna som invandrare. Trots att jag är född i Sverige. Trots att jag levt hela mitt liv i Sverige. Trots att min fader var född i Sverige och att han härstammade från en salig blanding av adel och bönder. Jag är invandrare för att min moder föddes i det stora, farliga "utlandet". Hon har visserligen levt hela sitt liv i Sverige. Men hon har trots detta ett "invandrar-personnummer". Så, om jag knycker en chokladkaka i affären runt hörnet och åker fast för detta räknas detta, ringa, brott in i statisktiken för brott begågna av invandrare. Om jag slår min fru, räknas detta in som att en invandrare begått det skändliga brottet. Om jag skulle bli skvatt galen och begå våldtäkt, skulle detta räknas till den invandrade statisktiken.

Fattar inte riktigt vad statistiken säger.

Faktiskt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback