Examen

I morgon är det skolavslutning. Min äldste pojk slutar 9:an. Och jag fattar inte ett skvatt. Fad tusan, jag slutade ju själv nyss 9:an. Det var inte alls länge sedan. Konstigt nog kan jag inte rinra mig ens det allra minsta minne från denna dag. Man tycker att man borde komma ihåg en sådan händelse men det är precis borta. Gymnasiet kommer jag ihåg. Då blev jag jätte, jätte, jätte full och låg och stirrade på den blå himlen nere vid Viskan. Jobb hade jag redan så jag skulle börja jobba redan på Måndagen efter helgen så det gällde att njuta av sin korta frihet. Men 9:an. Nope, inte ens en susning vad jag pysslade med då.

Min dotter börja högstadiet till hösten, min yngsta son börjar 4:an. Själv så känner jag mig oförskämt ledig. MEn jag fattar bara inte var tiden tagit vägen, de där 20 åren sedan jag själv slutade grundskolan. Det var på den tiden man kunde knatat iväg till jobbet direkt efter 9:an, nu får man inte ens jobb om man inte har högskoleexamen. Inte ens då i vissa fall. Världen har blivit lite hårdare, man kan bara hoppas att ens ungar hårdnar tillräckligt mycket de med.

Hulda Hustruns dotter slutar även hon 9:an i morgon. Hennes studieresultat är betydligt bättre än min älskade sons, han övar mest på gitarren. Det där med att göra läxor, plugga eller överhuvudtaget befinna sig i skolan ligger inte riktigt för honom. Vi har alla förökt förklara att även en blivande rockstjärna måste förörja sig före genombrottet. Men vem vet. Kanske grabben skrattar sist. För det där med gitarren tar han faktiskt på stort allvar och utvecklas hela tiden. Man kan bara hoppas att allt blir bra i sista änden.

I samband med examen i morgon så skall det hållas mottagning i hemmet. Det är för dottern, sonen har kraftigt avböjt allt firande av skolslutet. Han kanske inte finner sin skolgång och sina betyg värda att fira. Så nu putsas det och fejjas det i vårt ack så stökiga hem. Min Vackra Kvinna yrar omkring med en fuktig trasa och dammar med en frenesi som hedrar henne. Hon har en irriterad rynka i pannan när hon tittar åt mitt håll. Misstänker att hon tycke rjag skall göra lite nytta jag med.

Så jag får väl göra det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback