Broar, torp och toaletter

Det där med att bygga broar verkar vara ett knepigt projekt. De håller på att bygga en bro över Viskan vid vår stuga. De har hållt på sedan i vintras med att röja mark, gjuta fundament (eller vad det nu kan heta) och pyssla med stolpar. Det ser ut om om inget har hänt på flera månader. Så helt plötsligt, idag, så hade de lagt på bron på sina infästningar. Två jätte kramar som snyggt och prydligt lade ner en hel jäkla bro. Inte vet jag vart själva bron kommmer ifrån, men nu ligger den helt klart på plats. Nu ser det ut som om det bara fattas en "ramp" eller vad man kan kalla det upp till själva born. Den ligger 3 meter över vatten nivån så just nu kan man inte bara knata upp på bron. Men snyggt blev det onekligen.

Jag har alltid varit fascinerad av byggen. Att se hur något byggs upp, hur det sakta växer fram ett hus, ett skjul, en trädgård eller vad man nu kan tyckas bygga upp. Jag är lika fjantig när det gäller gamla rester etfter hus. Som när man knatar i skogen och helt plötsligt upptäcker att man går i en gammal igenväxt trädgård eftersom det växer krusbärsbuskar mitt i skogen. När man tittar sig omkring så upptädcker man en gammal torpargrund under gräset. Då kan jag sitta och fundera på hur människor har levt där. kanske barn har fötts, gamla har dött, man har haft vårkaffe vid den nu överväxta syrenen.

Likadant har det varit att se processen med toaletterna hemma. Att se hur de har rivts ut totalt, hål har bilats upp i golv och tak, allt har bara varit betonggrus och damm. Nu har de kommit så långt att de strax skall börja kakla. Tänk vad vi männsikro kan.

Om vi bara hade ägnat oss åt att bygga upp istället för att bara riva ner.

Tänk på det du.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback