Våra komiska ministrar.

Nu får det väl ända ta slut nån gång. Har verkligen borgare så förbaskat svårt att följa landets lagar? Att folk fifflar och donar med svarta löner är ju ingen nyhet. Men man får väl ändå kräva att de vid maktens grytor har lite högre moral än så. Det börjar bli riktigt komiskt det hela. Om det inte vore så sorgligt.

För våra förtroendevalda kan man väl ändå kräva att de är för ett parlamentariskt arbete kring lagar och regler. Nu har de ju fått möjligheten att ändra på de saker de tycker är fel och det är väl kul för dem. De har fått 4 år på sig så de borde hinna med både det ena eller det andra.Men att de leker och kringår våra gemensamma regler är väl ändå oacceptabel? Och då spelar det mindre roll att "alla andra gör så där".

Sen tror jag inte att lusten att betala skatt kommer minska i takt med skatten. För finns det något att tjäna, även om det är en mindre summa, så tar många den chansen. För det är väl ingen som på riktigt tror att man nu kommer anställa målaren eller barnvakten i högre grad bara för att skatten sänks. Nä, de som fuskat tidigare kommer så klart fortsätta med det. Summan av det hela är bara att det flyter in mindre summor från vita tjänster och som vanligt inte ett öre för det svarta.

Allra mest komiskt blir det när själva finansministern inte ens tycker att det är mycket att tala om att han betalat svart för tjänster. Ett skönt föredöme för oss alla. Det är i sådana lägen man funderar på att skriva sig hos modern och håva in bostadsbidragspengarna och underhållen.

En fuskare kan bara inspirera andra till att fuska. Så snälla, ge oss ministrar som inte fifflar, männsiskor som väljer att påverka inifrån systemet. Inte skita fullständigt vad som bestämts.

Jag tycker inte heller om att betala skatt. Särskilt ointresserad var jag när jag jobbade som chef och fick en lite högre lön. Nog svor jag åt skattesystemet som stal mina hårt införskaffade slantar. Men jag betalade snällt. För om jag skulle vilja ändra på det så skulle jag väl engagerad mig på något sätt. Inte bryta mot lagar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback