Onykter alkoholist?

Jag har vissa saker framför mig som måste ordnas. Jag måste få de där läkarintygen för Försäkringksassan så att de kan bestämma om jag ska fortsätta gå på sjukbidrag eller inte. Jag måste få tillbaka mitt körkort och ställa på bilen igen. Det sistnämnda kräver pengar, pengar som jag inte har.

Sen är det ju det där med att hålla sig nykter. Eller i alla fall hålla konsumtionen på en vettig nivå. "Nu är han korkad igen" tänker den uppmärksamme läsaren. Jo jag vet. Men tanken på ett helt nyktert liv är för mig helt ofattbar. Jag har inte kommit dit än att jag kan acceptera en sådan tillvaro.

Men jag är förbannat medveten om att jag leker med elden. Sen kommer vi ju till avvägningen kring vad som är en vettig konsumtion. Varje helg? En gång i månaden? Bara i sällskap? Bara vid stora helger och fester? Jag vet inte.

Jag har varit nykter längre perioder tidigare i livet. Ibland bara för att det helt enkelt blivit så eller att ekonomin inte möjligjort något inköp av alkohol. En del gånger har jag helt enkelt bestämt mig för att nu får det vara nog och sedan har jag hållt upp ett halvår eller så. Men jag trillar dit igen och för varje gång så verkar det som det spårar ur fortare och mer.

Knepet är att inte fortsätta när man väl har börjat igen. Att inte fredagsfyllan följer med till söndag kväll. Alla experter och tyckare säger att det inte går att ta kontroll över sin alkoholkonsumtion när man väl blivit alkoholist. Kanske är det sant. Men som sagt, det är nästan som en sorgeprocess när jag försöker tänka mig ett liv utan alkohol.

Jaja, idag är jag nykter i alla fall. Man får ta det dag för dag har jag märkt. Men nog känns det gott att veta att jag kommer må bra när jag vaknar i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback