Söndagslugnet

Ännu en nykter helg har passerat. Jag somnade före midnatt igår och vaknade pigg och nyter vid 7 i morse, redo att ta tag i världen. Det flyter på bra med den där avhållsamheten. Jag har enna som vant mig vid att inte vakna pissblöt av svett, skakande och törstig på en öl på söndagsmorgonen. Intressant.

Men det är inbyggt ett visst mått av tråkigthet i det hela. Jag måster erkänna att tv-tbudet på en lördagskväll är lite mer lockande om man petat i sig nån folköl innan man sätter sig ner. Men det finns ju annat att göra än att glo på tv. Kan jag tro. Men något jag märkt är att söndagsmorgonen är mördande tråkig när man vaknar utvilad redan vid 7 på morgonkvisten. Man kan ju inte göra nått, det finns inget på tv utom barnprogram (även om jag fastnade framför Jonsson och Pipen i morse. Strålande tv). Man vågar inte spela musik, inte så det hörs i alla fall av rädsla för att störa sovande grannar. Lokalblaskan har man snart ögnat igenom. Kaffe och cigg räcker för att hålla mig sysselsatt en stund men det går ju över det med.

Jaja, som sagt, bättre det än den gamla vanliga trallen med sprängande huvud och skakande händer.

Det är märkligt vad man kan missa intressanta saker. I lokalblaskan kunde jag läsa att en bil igår åkt av vägen precis utanför mitt fönster och landat på järnvägen. Av det såg jag intet. Vad tusan höll jag på med då tro?

Tja, då har man bara resten av dagen att reda ut då. Jag får väl försöka hålla mig sysselsatt med nått skojsigt. Fan vet vad. En dag som denna hade man lika gärna kunnat jobba. Jag hade sällan något emot att jobba helger på den gamla hederliga tiden när jag jobbade. Oftast var det lite lugnare tempo då, i alla fall när den värsta morgonruschen var avklarad och framför allt fick man vara ledig på måndagen eller tisdagen när alla andra släpade sig till jobbet. Plus att man tjänade några kronor extra. Det enda jag inte gillade var att jobba på julafton, men vem tusan vill det?

Jaja, det är inte aktuellet som det är nu i alla fall. Så jag får väl leta upp någon film att titta på. Eller nått.

Kommentarer
Postat av: ak

Julmarknad på torget idag! 15-19 det betyder ÖVERTID för mig...

2008-12-07 @ 09:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback