Åka buss, peta näsan och torr korv

Jag satt på bussen igår. Jag hade varit i Knalleland och handlat lite förnöderheter och fick för mig att det där med att åka buss är ju trevligt så jag tog bussen till stan istället för att åka hem. Dum idé. Busseländet far proppfull med glada männiksor och jag blev stående som ett fån allra längst fram, precis bredvid chauffören. Man hade visserligen en bedårande utsikt framåt, det ska erkännas, det kändes nästan som att köra buss själv. Men det var trångt.

Sen väl framme på busstorgen så smet jag in på pressbyrån och köpte mig en dosa snus och ställde mig sedan i väntan på bussen hem.

Den blev lika full den, av människor som skulle till Knalleland, men eftersom jag bufflade mig in rätt tidigt i bussen så fick jag en plats längst bak där jag satt som på en tron och tittade på de små männiksorna som bråkade om plats i bussen längre fram.

Men just som jag satt där, medan bussen majesätiskt vaggade fram på stadens kullerstenar, så fick jag en obotlig längtan efter att peta näsan. Sådär bara. Jag satt där på min plats och kunde bara tänka på att jag ville peta näsan för allt i världen.

Nu kan man ju inte sitta och peta näsan på bussen. Hur skulle det se ut? Så jag håll mig och höll mig så gott jag kunde.

När jag väl ramlat av bussen så fortsatte missmodet. Jag bestämde mig för att köpa en kokt korv med bröd vid korvkiosken som ligger på vägen mellan busshållplatsen och "hemmet". Men inte fanns det någn kokt korv i sikte inte. Det skulle ta 10 minuter att ordna fram en dito och så länge hade jag ingen lust att stå i snålblåsten och vänta. Så jag tog en grillad istället.

Nu vet jag ju själv sedan länge att jag inte tycker om grillad korv. Om man inte har grillat det själv det vill säga. Men en varmhållen, halvtorkad grillad från ett gatukök kan sällan vara god.

Men, man ät ju inte dummare än att man slänger i sig det man trots allt betalt 15 spänn för.

Så nu drevs jag av en ilska över korvförsäljarens negligans att koka korv i rätt takt och en obotlig lust att peta näsan. På en och samma gång.

Det var en lisa att komma hem. Så kunde jag motvilligt peta i mig resten av den torra korven och genast bege mig till toaletten för att gräva djupt i näsborrana tills jag blev nöjd med resultatet.

Tänk att så mycket kan hända bara för att man ska köpa lite vin...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback