Att lära sig leka

Min lilla Chips, min katt, är på lekhumör. Hon sitter på fönsterbrädan och leker med blommorna och gardinerna. Helt inne i sin lek är hon. Som om världen slutat existera. Jag önskar jag kunde finna samma frid i en sån enkel sak som att tvätta mig och leka med en död växt.

Men jag jagar ständigt lyckan. Som i en feberhet vandring över en stekhet öken på jakt efter vatten. Livet blir en enda lång plåga där man endast finner nöje inuti en kvinna eller i ett glas. Så, jag röker och dricker och runkar. Vad annars kan man göra när revolten nummer 9 är långt borta.

Men katten leker, helt omedveten om att jag betraktar henne. För i hennes liv verkar det som bara nuet existerar och är det inte så vi all vill leva våra liv? Just i nuet, utan bekymmer om det som var eller det som komma skall. Utan en tanke på restskatt eller dyra julklappar. Bara leka med en gardin.

Kanske är det en doft av himlen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback