Jag är ingen riktigt karl

Jag har inget av det som gör en karl. Jag är kort, fet och feg. Jag skulle vilja skära bort allt det som gör mig till den löjliga figur jag är. Vara klok, sett världen och gjort karriär. Men hela mitt liv har pekat mot detta. En soffa, ett bord. En dator, texter som verkligen inte spelar någon som helst roll för någon.

Jag är kass på det mesta men kan lite av allt. Den enda varelse som är nöjd med mig är min katt. Hon lägger sig bredvid mig på natten och spinner i mitt öra. Hon har inga mer krav än att få mat och lite närhet. Mer kan jag inte erbjuda någon.

Jag har inget av det som gör en karl. Jag är kobent och finnig. Jag skulle vilja ta bort allt det som gör mig till den clown jag representerar. Kommer du att älska mig då? Om jag bara resar mig upp ur skiten, tar tre steg ut i livet och omfamnar dig? Om jag lovar att försvara dig mot allt ont och smeker din rygg tills du somnar.

Jag har ingen som helt koll på nått. Ytterst få har tyckt om mig, men många har dunkat mig i ryggen och bett mig fortsätta roa dem. Men det är ju inte jag. Det är någon annan. Nån jag inte känner som tar över. Nån med snabb tunga och ett rungande skratt. Mer kan jag inte erbjuda någon.

Jag har inget av det som gör en karl. Jag är tunnhårig och luktar rök och öl och smutsiga kalsonger. Jag skulle vilja duscha bort allt det som stinker men det sitter i mig, inuti min själ. Ville du köpa mig om jag doftade gott?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback