Långsamheten lov



Det är en salig söndag. En trivselns och långsamhetens dag. Jag har försökt att hålla ner tempot mest hela dagen och har väl lycktas rätt så bra. Städat, så nu är snart hela lägenheten färdig förutom sovrummet och gästrummet. Plus den där olycksaliga garderoben med alla tomburkar med då. Men den behöver jag allt lite hjälp med. Blotta tanken på att röja bort alla de där burkarna på egen hand får det att svindla för ögonen. Nä, här behövs en rejäl bil och svarta sopsäckar.

Sen ska jag finlira i köket lite till. Torka luckor och tvätta av kakel. Men anars så. Sovrummet låter jag vara charmigt stökigt. Inte smutsigt men måhånda stökigt. Det är min lilla fristad liksom. Sen har jag pillat med datorn. Min vana trogen uppdaterat en hel del program, rensat bort en massa filer som jag inte behöver mer. Jag funderar på att kontakta före detta frun eftersom hon ha några skivor med kort som jag skulle vilja ha eller i alla fall göra en kopia på. Men det får nog vänta. Orka diskutera med henne liksom.

Nä. Så jag tar det lugnt. Putsar lite här, pustas lite där. Dammsuger. Förresten, på tal om dammsugaren. När jag skulle å sta til att börja dammsuga upptäckte jag att påsen inte bara var full utan överfull. Glatt traskade jag till skåpet där nya påsar skall finnan och fann... intet. Inte en endaste lilla påse så långt ögoat nådde. Vad göra? Nå, som den handlingskrafitga man jag är så började jag målmedvete att tömma påsen, Katthårstuss för katthåstuss. Efter ett bra tag stod jag med en nästan tom påse och en full soppåse med gammalt hund och katthår och lite annat obehagligt.

Sen var det bara att dammsuga och nu gick det som en dans. Och en liten peng hade jag sparat med. Något som värmer mitt snåla hjärta. Varför köpa nya påsar hela tiden när man enkelt kan tömma eländet i en soppåse?

Men mycket mer har inte hänt. Elfsborg spelade mit Helsingborg borta och fick stryk med 3-2. Det är ju inte någo som känns så bra men det är som det rä med et där. Inte mycket att göra åt liksom.

På tal om Elfsborg. Jag var i staden häromdagen på jakt efter cigg och mjölk. Vem finner jag framör mig i kön till kassan och inte Ischizaki med sällskap. Jag lurar på vad jag ska säga för kvickt och spirituellt som samtidigt kan ge en liten klapp på ryggen sådär från en supporter. Allt detta utan att vara påträngande. Just som jag funderat klart så märkte jag att den store fotbllsspelarens sällskap hela tiden höll sig på så mycket avstånd från mig hon kunde. När jag tittade bakåt i kön såg jag att de bakom mig även de höll ett gott avstånd från mig.

Det var då det slog mig. Den där sura doften som jag märkt i affären kom från... mig. Kul. Inte alls. Snart räknade jag ut att katteländet hade pinkat på mina byxor under natten då jag slängt dem på golvet. På väg till staden hade jag bråttom så jagslängdepå mig gårdagens byxor och vips, där stod jag nu bakom en av Elfsborgs viktigaste spelare och luktade gammal kattgubbe. Sällan har man fått en sån hård knut i magen och mina öron började, helt utan mitt tillstånd, blossa i den allra rödaste färg.

Det var en liten snabb WoB som snubblade ur affären och bort till busstorget där jag ställde mig i motvind och räknade till en trilljard innan bussen kom. Jag satte mig längst fram och höll blicken stenhårt ut genom fönstren. Det var en lisa för själen att hoppa av vid min busshållplats och fort ta mig in i min lägenhet.

Jag hoppas Ischizakis skada inte går att spåra tillbaka till mig och mina pissbyxor.

Jaja. Nu ska jag in i duschen och sedan ska jag nog lägga mig för att läsa. Finns inget på tv, när det nu gör det, och jag har nyss ätit så jag är lite pömmig. Nu är här rent och pryligt och jag börjar landa lite efter de sensaste månaderns händelser. Men det tar nog en viss tid till innan allt kommit på plats i huvudet kan jag tro. Det är i alla fall vad jag själv känner och även vad min terepeut säger så jag liter på att det är så.

Så. Ha det underbart tills nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fick du inte sällskap nu idag söndag??? konstigt

2009-07-12 @ 23:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback