En evig jakt

Rackarns vad jag letat. Vissa saker vill man bara inte tappa bort. Så jag har vänt på dynor, letat under sängen och i garderober. Öppnat kylskåpet i from förvissning om att fanskapet måste ligga någonstan. Lådor har letats igenom minituöst, badrumsskåpet likaså. Det fanns ett tag jag kände mig frestad att öppna upp ketchupflaskan med en kniv för att se om det jag letade efter fanns däri. Men sen kom jag på att det ju är så lite ketchup kvar att det räckte att skaka den för att konstatera att mitt mål inte fanns däri.

Nästa steg var att leta igenom tvätthögen. Fasen vad mycket tvätt det blir på några månader. Vart kommer alltifrån? Källarförrådet. Inget där heller. Fast nu ljuger jag. Det fanns en väldig massa där. Otroliga mängder med saker varav jag inte visste att jag ägde hälften och inte saknat 9/8delar av det hela. Vad ska jag med en pläd som det står "Nordic Tires" på? Eller en, säger en, fälg till en Saab?

Upp igen. Leta leta leta. Nu letade jag på samma ställen som jag tidigare letat på men fann inte det jag sökte efter hur jag än bar mig åt. Frustration är ett ord som just då fyllde hela mitt inre. Svetten rann. Munnen var torr som fnöske. Nu började jag försiktigt kika bakom tavlorna. Men där fann jag bara dolda spihål och en gnutta damm. Vem fasen dammsuger bakom tavlor liksom? Tydligen inte jag i alla fall.

Bara för att vila lite, lugna mitt hjärtas slag bestämde jag mig för att lägga mig på sängen. Det var då jag fann den. Min livslust. Det hade legat under kudden hela tiden medan jag rann omkring och letade.

Vilken tur att jag hittade den för den gör mig gott tror jag. Nu ska jag bara leta upp mitt förstånd, det där tålamodet jag tappade redan 1971 och sedan är jag redo att möta livet igen.

Kommentarer
Postat av: Lottet

Det var en fin text, tyckte om den. Du har förändrat en del ser jag, bra!

2010-01-26 @ 20:53:16
Postat av: WoB

Tackar. Jo, jag tänkte det var dags att göra en egen design, nått som jag kan trivas med och som just nu känns som en bild av vad jag skriver liksom.

2010-01-26 @ 21:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback