Varifrån kommer du?

Det ligger inte för mig. Att be om hjälp. Varje gång jag gör det så dör jag en stund. Jag vill vara den som gör allt för att mitt liv ska vara värdigt. Trots det så förfäkter jag hela tiden om att den som behöver hjälp ska ha det. I en tid när vi alla går förbi mannen i den öppna isvaken för att det kommer kosta oss för mycket att dra upp männskan.

Så vi höjer jobbskatteavdraget. Inte för att någopn annan får mindre men för att vi själva får mer. Skatter går ju ändå till någon annan. Mina barn, min sjukdom, min medicin betalar jag ju själv för. Låt karln drunkna. Han får skylla sig självt som gått ut på den tunna isen, även om han är född på den.

Så jag är nog fången i det där. I tidens stinkande anda. I allt det som jag inte tål, inte vill kännas vid. Inte orkar med. För jag har upptäckt att jag inte längre orkar slå nedifrån. Bara för att de som är ovan mig är så långt ovan att mina armar inte når. Svaret finns i vinden sade våra föräldrars gud. Men det är ju en lögn. Svaret finns i oss. Men vi lyssnar inte. Ser inget, hör inget, säger inget. Låt mig och mitt garage vara ifred. Låt de svarta, de bruna, de som inte klara en bomb eller två i skallen klara sig själva.

Så vi bildar korridorer i vårt gemensamma hus. Du är på botten och jag på toppen. Ingen penetrering sker för att vi inte vill veta av varandra.  Låt oss prata vargar, invandring, priser på gris eller vad som helst. Vi kan inte mötas. Det är inte sådana tider. Vi är nöjda med att veta och att inte veta något. jag vet inget men jag vet vad jag vill. En värdegrund är något att luta sig mot när allt blir grått. Så jag har min. Att blod är rött och att kött gör ont när det slits itu.

Vad är din?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback