När dårarna tänker spärras kvinnorna in

"Kvinnor som får missfall i mormontäta Utah, USA, kan bli åtalade för mord och dömda till fängelse."

Finns det då ingen HEJD på människors dårskap? Finns det ingen botten på det hål där dåraktiga tankar kommer från? Finns det ingen som hejdar sig innan de tänker en gång till? Hur i hela fridens namn ska det äventyr som kallas mänsklighet sluta, hur mycket ska det kunna ställa till med?

Jag läser. Läser en gång till och försöker gnugga den imaginära sömnen ur ögonen. Funderar på om det är första april men kommer fram till att det är en hel månad dit. Funderar en stund på om jag tagit för många av mina tabletter. Funderar sedan om jag har tagit för lite. Går ut i köket och röker och kommer tillbaka full av hopp om att jag läst fel men finner samma text med samma innebörd.

Etik och moral har inget som helst med religon eller tro kommer jag fram till. Snarare är det nu för tiden precis tvärtom. Den gud som tillbedes i västerlandet är gammal och elak och dement. Något annat kan jag inte tro.

Vart går gränsen? Finns det någon gräns? Är kvinnor alltid skapade till att vara offer för männens idéer om hur världen ska se ut?

Jag tar mig för pannan, känner efter om jag har feber och tänker att jag inte orkar mer. Jag får ta en promenad med hunden och sedan lägga mig. Innan jag spränger topplocket.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback