Åretruntjävladäck

Det är vitt ute. Som en silverhinna över allt. 5 minusgrader. Det är kallt de. Jättekallt. När jag körde min vördade yngste son till skolan upptäckte jag till min oerhörda förvåning att det är halt ute. Lika halt som det är kallt ungefär. Jättehalt. På Saaben har vi något så underbart som åretrunt-däck. Det betyder att däcken är lika dåliga både på sommaren som på vintern. Förrra vintern halkade vi kring så lusteliga, till allmän förnäjelse här i grannskapet. Hela våren-vintern-hösten har vi talat om att köpa riktiga vinterdäck. Men det stannade vid att vi bara snackade mycket, men verkstaden kom vi inte i närheten av. Så, igår och idag när jag varit ute med bilen och kört har jag varit fullständigt livsfarlig både för egen del liksom för min omgivning.

Jag borde lyssnat till den lilla fågel som viskade "se upp" när vi köpte bilen och upptäckte att det var åretruntdäck på den. Jag har ju faktiskt jobbat två år på en dackfabrik när jag var ung och vacker. Redan då förstod jag, trots min ungdom, att åretrunt däck inte är någe vidare. De är ju gjorda så att de skall gå att köra på både vinter såväl som sommar. Men som sagt, det enda som händer är att de är kassa året runt.

Jag ser mycket fram mot årets äventyr på vägarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback