Inlägg 1585 varvid vår hjälte vaknar och finner insikt i sakernas tillstånd

Idag går det trögt. Kantrade upp ur sängen vid 9 tiden på Hulda Hustruns befallning. Det skall grejas i stugan idag. Var det tänkt. Jag var ju där nere i går en snabb sväng och fann att allt var förfallet. Gräset växer över alla nejder, ogräset växer ännu mer. Vi har ju av olika anledningar inte varit ner där på ett bra tag, men saker slutar ju inte växa på grund av det. Tyvärr. Nu är det hur mycket som helst som skall tas igen. Och jag bara... pallar inte. Inte idag. Min lathet är mig som en black om foten. Eller fötterna. Och händerna. Bara tanken på att rota i jorden eller svettas bakom gräsklipparen får min ande att resa sig och kräva sin frihet. Jag är inte gjorde för hårt arbete. Min själ kräver lätta arbetsuppgifter. Såsom att sitta på en stol och titta ut genom fönstret. Det är sånt jag vill göra idag. Inte böja rygg inför naturens krafter.

Solen skiner så det är perfekt påtaväder. Men inne i min hjärna, längst inne, regnar det för fullt. Jag har redan fullt i min kalender. Det skall läsas tidning, böcker, tittas på tv, kollas på nätet, lyssnas på musik, rökas, drickas mängde med thé. Jag behöver klippa naglarna, kamma mig, jag skulle behöva tvätta bilen, (farligt nära hårt kroppsarbete men avkopplande på något sätt) ställa böckerna i ordning i bokhyllan, bola med min Hustru. Kort sagt allt som inte har med jord, gräs och böjda ryggar. Detta kräver en jätteinsats av kollosala format att övertyga min hjärna att det är trädgårdsarbete jag skall syssla med denna torsdag. Jag som inte ens kommit ur morgonrocken än. Jag knatar omkring som en misslyckad Hugh Heffner-kopia här i hemmets trygga vrå och bara hatar allt som har med trädgård att göra.

Men men. Kanske kan jag lura mig själv. Kanske kan jag låtsas vara en engels gentleman, en pensionerad polis som har trädgården som hobbie medan jag med tankens kraft löser ytterst svåra mordgåtor. Det kan gå. Kanske. Får prova och se vart det för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback