Byxor på halv stång

Vi var på fotboll igår. Elfsborg - Hammarby. 3 - 0 blev resultatet och det hela var mycket njutbart. Men nu till saken. Där fanns det så kallade ungdomar precis överallt. Nog så. Men bland dessa våra unga krafter fann den noggranne observatören ett fenomen, som jag visserligen även förut sett men det blev så uppenbart igår. För alla dessa unga män, på tröskeln till livets hårda match, bar sina byxor på halv stång. Vart man än tittade såg man kalsoner som kröp upp ur byxbaken på folk. En del stackare var tvugna att halta fram på livets stig för att hålla uppe byxorna. Vad är det för fel på dem? Varför vill de se ut som byfånar? Om någon hade visat sig med byxorna på halv stång på det sättet när jag var 20 år (för sisådär 16 år sedan) hade den stackaren blivit inte bara utskrattad, men också troligen straffad med att vara tvungen att hålla sig till livets bakgator i flera månader. Kan det vara bekvämt? Av den ansträngda, lite skuttiga, gången troligen inte. Ibland såg man någon som drog upp byxorna från knänivå. Troligen ligger väl gränsen för vad som kan anses passande där någonstans. Ser de int att det ser urfånigt ut? Att det sedan ställs höga krav på kalsongerna är ju ett annat problem. Men det kan ju inte anses som speciellt vackert med ett par spräckliga, veckade kalsonger över ett par slappa skinkor. Men ser dessa unga män detta? Troligen inte. Vad tycker deras flickvänner? Blir det inte irriterande att ständigt behöva vänta på att pojkvännen skall komma ikapp efter att han blivit stående och dragit upp sina byxor? Gång på gång. Tilråga på allt såg vi enstackare som hade ett skärp på sina byxor. Det borde ju borga för en god byxföring, men icke sa nicke. Byxorna hängde likt förbannat på halv stång medan skärpet satt utanför kalsongerna i midjehöjd. Säga vad man vill, men jag har aldrig vad jag minns behövt ett skärp till mina kallingar. Och jag hoppas att jag slipper det med. Jag menar inte att vi alla skall hissa upp byxorna till strax under armhålorna, som på 1930 talet. Men nån jävla ordning får det väl ändå vara?

Nä, jag fattar bara inte. Alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback