Sänkt a-kassa gav inte fler tyska jobb

Sänkt a-kassa gav inte fler tyska jobb - sr.se

Inte blir jag förvånad inte. För hela idén med att sänkta ersättningar skulle ge mera jobb bottnar ju i tanken att människor inte vill jobba. Att de är lata och bekväma. Med sänkt ersättning skall man få människor att bli mer aktiva på arbetsmarknande. Men problemet är ju att snarare att arbetsgivarna söker männniskor som inte finns. Det krävs utbildning för att sköta den allra enklaste syssla samtiidigt som man vill ha unga friska anställda med lång arbetsvana. Vart hittar du en 28 åring med en 50 årings kunskaper?

Jag vet många som gått utan arbete i många år. När jag var yngre jobbade jag på en däckfabrik. Ett rikitgt jäkla skitarbete men lönen var ok. 1990 lade man ner fabriken. Själv var jag då 20 år och skulle göra lumpen på hösten så det var inte tal om att söka jobb. Vem anställer någon som kommer försvinna ett år? För mig gick det ju bra. Jag fick jobb som vårdbiträde nästan direkt efter att jag muckade. Problemen var ju värre för de som var lite äldre. De som arbetat på fabriken kanske i 20 - 30 år. De hade ingen utbildning att tala om och var lite slitna både här och där. En del av dessa stackare har gått arbetslösa sedan dess. För ingen vill ha dem. Tror någon på fullt allvar att de kommer bli mer attraktiva på arbetsmarknaden på grund av att man sänker A-kassan?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback