Dryga Göteborgare

Ok. Jag skrev tidigare att en av fördelarna med att bo i borås är att man har nära till Göteborg. Well som de säger i Norge. Det är inte riktigt hela sanningen kring hur en boråsare ser på den lite större staden i väst. För jag har en aning om att vi Boråsare ser på Götet lite annorlunda än resten av Sverige och framför allt Göteborgarna själva.

Det där med go´ gubbe stämmer liksom inte. När jag tänker på Göteborg så tänker jag på Liseberg, Universeum, Älvsborgs fästning, Avenyn, att ta sig en stilla öl eller en kaffe på en uteservering och titta på de där vansinniga uppfinningarna som kallar för spårvagn loch som är rena dörsfällorna. En härlig stad helt enkelt.

Om det inte vore för Göteborgarna. Dessa dumdryga männiksor som springer om varandra som myror på väg till en myrstack och som tycker sig vara vitsiga och roliga fast de oftast är bara storstadsaktigt bonniga. Nordens London my arse.

När jag läste till sjuksköterska för sisådär en tio år sedan hade vi ett gäng Göteborgare i klassen. En del var helt ok, det måste jag erkänna, fast de hela tiden gnällde på att Borås var så litet så litet så att de knappt tyckte sig få plats.

Men så fanns det några riktiga stjärnor och jag är rädd för att de färgade bilden jag har av urgöteborgaren som en riktigt, riktigt dum, korkad människa. De kom med frågor på självklara saker. Inte en gång. Utan två, tre, fyra gånger. Lite som om de inte hade förstått att b kommer efter a i alfabetet.

Låt mig belysa det hela. När vi var på en föreläsning och hygien och smitta så pratade föreläsaren om vad man gör om man sticker sig på en kanyl efter att man tagit ett prov på en patient. Jo, sånt händer tyvärr. De är vassa de dä rackarns kanylerna och det kan hända att man råkar sticka sig själv på fanskapet när man sitter med provrör, kanyler och remisser och märklappar upp över öronen. Det är givetvis inte bra eftersom man inte har en mista aning om patienten i fråga kanske har HIV eller Hepatit eller något annat läskigt man kan fått genom att pilla in den där vassa piggen i sig själv.

Nå, då sätter en lång kedja igång där man ska anmäla det hela till chefen, det ska tas en massa prover och man själv går omkring i nån vecka och våndas. Själv har jag bara stuckit mig själv en gång och det var när jag var elev men jag kan säga att det varit nära många gånger.

Nå. Det var väl inte så svårt att förstå. Men nu kommer själva poängen. Då räcker en Göteborgare upp handen, viftar frenetiskt och får till slut ställa sin fråga. "Vad gör man om man sticker sig innan man stuckit patienten?".

"Man blöder" var föreläsarens lakoniska svar. För vad svarar man på det? Jag menar, innan man stuckit patienten så är ju kanylhelvetet ju sterilt.

Det var bara ett exempel. Hela utbildningen fortsatte det likadant. Dumma frågor av dumma Göteborgare. Gång på gång. Vi från Borås, Mark, Viskafors, Skövde, Jönköping fattade. Men inte de där korkade Göteborgarna. Nej inte då. Varje gång en göteborsk hand åkte upp i luften började man redan skruva sig på stolen av obehag eftersom man visste att det skulle bli obehagligt pinsamt.

Men, visst har jag mött kloka Göteborgare. Vid enstaka tillfällen. Min yngsta sons moder är född i Göteborg. Hon är hyggligt klok. Eller... hm...

Nä. Göteborg är en underbar stad. Om man bara kunde bli av med alla dumma Göteborgare som sprang omkring. Visst som sagt. De har Liseberg. Men vad fan. Jag kan sätta mig på en pulka i Rya åsar och åka ner så har jag fått åka lite berg och dalbana. Men kan du finna en elefant i Göteborg? Nope. Det måste man åka till Borås djurpark för att se.

Nä. Jag tror att Göteborgarna lider av "storebrorskomplex". Det enda jag kan hålla med dem om är att krogen stänger löjligt tidigt i Borås. Men hey. Senast jag var i Oslo stängde de inte alls. Så då måste väl Oslo vara bättre än Göteborg. Ja, vi vet ju alla vad vi tycker om norrmän.

Nä, det enda vettiga som kommit från Göteborg i männiksoväg är väl Håkan Hellström.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback