Manual till bidrag

Himlen klarnar upp och jag funderar allt mer på att åka in till La Stada Borås för att handla lite. Det gäller att vända på vartenda lånad slant så att jag klarar mig månaden ut. Nästa månad vet jag inte hur jag ska reda ut om jag inte får pengar från försäkringskassan. Det får väl bli soc igen misstänker jag. Äntligen har min dröm fallit in. Jag är så mycket bidragsberoende som jag någonsin kan bli. På botten av kapitalismens pyramid. Vem vill inte bli det?

Många verkar det som eftersom så många tycker att man lever lyxliv som bidragstagare. Man bara undrar varför inte det finns fler av oss eftersom det är ett så eftersträvansvärt liv. Men jag lovar. Det är inte så svårt att bli.

Först måste du bli sjuk. Det räcker inte med snuva och halsont. Nä, du får allt ta i mer. Helst nått kroniskt. Nå, du får allt kämpa med det där ett tag i ensamhet innan du söker läkare. Sen får du bereda dig på att bollas runt som en fotboll i vårdsverige. Själv bollades jag runt i ca 15 månader innan jag kom till rätt instans. Vid det laget får du se till att vara så sjuk du bara kan vara.

Sen är det dags för läkaren att skriva ett intyg. Detta intyg ska du tillsammans med en egen ansökan skicka till försäkringkassan. Där ska en annan läkare, en som aldrig träffat dig, ta ett nytt beslut. Sen ska det hela presenterar för socialnämnden och det är de som slutligen avslår eller bejakar din ansökan.

Efter det kan du glädja dig åt att gå och skrota hemma med 75% av din gamla lön. Svårare än så är det inte.

Lätt som en plätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback