Ansvar säger alla

Ordet för dagen. Ansvar. Alla, säger alla, talar om att de tar ansvar. Alliansen tar sitt ansvar genom att göra så lite som möjligt för det tycker de är ansvarsfullt. Oppositionen tar ansvar genom att lova bort en massa pengar som de aldrig behöver ge till någon. Det räcker att de säger att de skulle göra det. Om de bara fick. Wanja, ni vet, tanten som gjort bort sig precis lika mycket som Stig Malm gjorde men som vägrar erkänna det, tar ansvar för att hon är dum och inte förstår vad ett styrelseuppdrag innebär alternativt är dum för att hon inte förstår vad hon läser. Men hon har inte gjort fel. Hon blev ju lurad stackaren. Synd bara att så lättlurade personer sitter på 7 styrelseuppdrag och dessutom är en av arbetarrörelsens portalfigurer. De snorrika direktörerna tar ansvar genom att ge tillbaka en spänn eller två av de där milljonerna som de roffade åt sig. Styrelserna som är de riktiga skurkarna i det hela tar ansvar genom att säga att "det var ju lite dumt det hela".

Allt tar ansvar men ingen gör det. Själv tar jag ansvar för att katten inte fick god mat igår. Jag slukade alla kräftsjtärtarna själv utan en tanke på att hon kanske hade varit sugen på en liten bit. Men jag tar ansvar och tycker det var jättesynd. Inte så att jag blev mindre mätt eller att hon fick nått för det. Men jag tar ansvar för det hela.

Vad det nu betyder om 5 år?

Jag vet inte. Förra året betalade jag 66854 kronor i skatt. Det är betydligt mycket mindre än vad jag betalade när jag arbetade. Men. Jag har väl tagit mitt ansvar. Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback