Ångestens nyckel. Den du inte har

Det är märkligt det där med musik. En dam jag känner, en vän, sade att man blir sjuk av Kent. Jag fattar ingenting. Man blir ju frisk av de dystra texterna. Men då kommer jag på varför folk tycker min blogg är kass. Nä, jag jämför mig inte med J.Berg, men ändå. Jag blir frisk av att skriva och en del vet jag känner igen sig och tycker det är bra. Men andra tycker det är kass och blir sjuka av det jag skriver.

Jag njuter av Lennon, Morrissey, Sinatra, Elvis, Kent när de botaniserar i livets elände. Då kan jag dyka ner i det utan att skada mig själv, smaka på skiten och stänga av när jag vill.

Jag har jagats av en tanke de sista veckorna. Jag och min son satt och pratade om det där med ångest. Om att ingen kan förstå. För det går inte att förstå om man inte varit där. Inte en gång, inte två, utan vecka efter vecka efter vecka efter månad. I mitt fall i 18 år, varje jävla dag. Vi lekte med tanken om att ha en kvinnlig terapeut och säga till dem: Jo, jag förstår att det gör ont att föda barn. För det gör man ju. Men att uppleva det, dag ut och dag in och inte veta när det tar slut. Kan någon förstå det?

Jag är förbannad. Ledsen, så att jag vill gråta. För ångesten har kidnappat en bra del av mitt liv. Lämnat mig på badrumsgolvet, naken för att alla kläder kväver mig, i mörkret. De säger att en panikattack tar slut inom tio minuter. SKITSNACK. Den kan hålla på i timmar, i timme efter timme. Fan ta tio minuter. Tio minuter kan dra åt helvete.

Mitt liv är begränsat. Eller fel. Har varit begränsat. Och säger någon att det bara är att ta sig i kragen så stryper jag fanskapet. Men den kommer ändå inte att förstå så det är ingen mening. Folk tror de har ångest om de har missat att spela in Idol. Lev med den bergfasta tron att du ska dö precis strax och lev med vetskapen om att den tron är fel men att tron ändå tar över hela din kropp. Lev med det i en vecka och kom sedan och snacka.

Jaja. Nu ska jag ta en kopp kaffe.



Kommentarer
Postat av: Anna

FÅR jag kopiera en del av vad du skrivit med hänvisning till dig isf? Kan intte uttrycka det bättre än vad du har uttryckt! Min panik-ångest höll på under dygnsvis och den "vanliga" varje dag. Bra det du skriver!!!

Postat av: WoB

Så klart du får. Vi måste vara många som sprider kunskapen om det som händer inom oss.

2009-11-07 @ 22:46:36
Postat av: Anonym

Man är en del av det man lyssnar på för stunden!

2009-11-08 @ 01:05:42
Postat av: Anonym

Det är sååå lätt att fångas!!!

Du har varit där länge

2009-11-08 @ 01:07:12
Postat av: WoB

Nä. det är inte alls så lätt att fångas. Hade det varit så lätt hade världen inte varit den som den är. Ärligt talat så är det skitsnack att tro att att det är lätt att fångas. Det uttalas av alla dem som var deppiga en söndag och trodde att de visste att ångest är jobbigt. Ångest är inte jobbigt. Ångest är något som får vissa att kasta sig framför tåg, hoppa ner från stup. Vi som överlever, vi som kämpar vi vet vad livet kan bereda oss. När döden söker dig är vi klara med fruktan.

2009-11-08 @ 01:24:40
Postat av: WoB

Plus, att ta sig därifrån är inget som går av sig självt. Vem begär att någon som brutit benet ska "tänka sig frisk" ?

2009-11-08 @ 01:25:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback