En tysk är en svensk är en människa bredvid dig

Betänkt att vi bytte ut ordet muslim mot jude. Ordet blatte mot jude. Eller meningen, "judar är det stora hotet mot Sverige".

Hur känns det?

Visst smakar det Tyskland 1935? Eller ni kanske inte har läst så pass mycket historia att ni kommer ihåg 1900-talet? Koncentrationsläger. Kristallnatten. Göbbels? Göring? Hitler?

Judar är det största hotet mot Sverige.

För när ni säger att blattar är det största hotet så menar ni väl även Judar? Bögar? Eller egentligen alla som inte ser ut som din mamma? Även om hon är hennafärgad i håret. Finnar? Det vet ju alla hur Svenskar frukade finnar och deras knivar och det har ju inte ändrat sig så mycket. Inte i lilla Borås i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Josie

Det här känns ju inte lite fritolkat. Tänk att människor alltid ska tro sig veta mer än vad de vet. Läser de en sak så vet de 150 saker sen. Det är lite lustigt.

Postat av: WoB

Jo visst är det fritolkat. Så klart. Hur ska man annars tolka något om man inte gör det utifrån sitt egna paradigm och sin egen förförståelse? Att tolka ett socialt skeende är svårt att göra rent naturvetenskapligt, eftersom det handlar om människors ord och handlingar? Eller?



Men det jag skriver om är inte endast begränsat till det jag läst utan ifrån det man hört de senaste 15 åren bland arbetskamrater, vänner, släktingar och folk på stan.



För det jag har hört och visst även läst, är att det har skett en värdeförskjutning i hur vi ser på våra medmänniskor. Det har blivit ok att generalisera och sätta in männiksor i ett fack. Sjäv tycker jag att varje människa ska bedömas utifrån sina egna handlingar och inte utifrån vart man kommer ifrån. Det är inte det minsrta lustigt utan ytterst allvarligt.

2009-10-29 @ 13:36:55
Postat av: WoB

Jo visst är det fritolkat. Så klart. Hur ska man annars tolka något om man inte gör det utifrån sitt egna paradigm och sin egen förförståelse? Att tolka ett socialt skeende är svårt att göra rent naturvetenskapligt, eftersom det handlar om människors ord och handlingar? Eller?



Men det jag skriver om är inte endast begränsat till det jag läst utan ifrån det man hört de senaste 15 åren bland arbetskamrater, vänner, släktingar och folk på stan.



För det jag har hört och visst även läst, är att det har skett en värdeförskjutning i hur vi ser på våra medmänniskor. Det har blivit ok att generalisera och sätta in människor i ett fack. Sjäv tycker jag att varje människa ska bedömas utifrån sina egna handlingar och inte utifrån vart man kommer ifrån. Det är inte det minsta lustigt utan ytterst allvarligt.

2009-10-29 @ 13:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback