Lilla Ego sitt still

Varje dag, varje morgon, eller om det är kväll, när man vaknar vill man kunna leva med sig själv. De där dagarna kommer oftare och oftare. Men allt för sällan. Mina val är bara mina men fan vad jag väljer fel. Du vet, när man tittar sig i spegeln vill man se annat än ojämn hy och glåmiga ögon. Det finns en lust att möta sin spegelbild med annat än förakt. En glimt, någonstans. En gnista. Något som gör att man kan finna ro i att allt det där andra man ser bara är utanpåverk.

Men som elak människa är det svårt det där. Som elak människa är det så svårt att det nästan är totalt omöjligt. Förunderligt svårt. Så vidrigt svårt att man inte ens orkar veta vart allt kommer ifrån. Men sluta lyssna, jag mår bra. Jag vill så gärna vara den snälla, sälla, glada människa jag vet bor i mig. Men det slutar alltid med krossat glas och krossat humör och krossad glädje och krossad självkänsla och hårda kantiga ord.

Jag bad, nästan på de knän jag stod på, att låt mig inte göra något vi kommer ångra. Men återigen. Mina val, mina beslut. Man kan älska varandra och ändå sluta med att blanda tårar och skrik. Dörrar som slängs igen och trappor som stegas nedför. Regnvåta gator och fjolårslöv och doften av en gummifabrik som är nedlagd för 20 år sedan men ständigt, fortfarande, stinker av kimrök och gummi och svetten från alla de som är döda nu.

Så alla bilder vi bär med oss är kanske falska? Eller så är de bara det vi vill se, så gärna. Så hellre än att se något annat, kanske sanningen?



 

Någon hade sagt att jag var feg
Lilla Ego fy skäms
Att Jag alltid stod där bakom och höll med
Sanningen känns
Jag har skuggat dig i kylan
en hel dag
för att lämna tillbaks
den undanflykt
som Jag stal

Tar 2:an sitter ensam längst bak

Lilla Ego sitt still
Jag har gått i dina fotspår hela dan
till Hagnesta Hill
Den första snön har fallit allt är halt
och min halsduk blev kvar
på en hållplats
utanför stan...

Jag samlar allt mitt mod där vid allén

Lilla Ego har rymt
Jag skrek med målbrottsröst jag hatar er
som barn var jag grym
Den här känslan som Jag har
är inte min
Den blev kvar, är den din?
Den smakar som Du...

Det är tårar

Kan man gråta som en karl?
Snälla Du förlåt mig
Jag glömde vem Jag var
snälla sluta lyssna
Glöm allt Jag sa
Jag mår bra
Du måste lämna mig i fred

Det är tårar

Kan man gråta som en karl?
Snälla Du förlåt mig
Jag glömde vem Jag var
snälla sluta lyssna
Glöm allt Jag sa
Jag mår bra
Du måste lämna mig i fred

Jag behöver ingen hjälp

Vill Du hjälpa hjälp dig själv
Jag behöver ingen hjälp
så lämna mig i fred
Lämna mig i fred

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback