När man får ett ansikte på ett bloggnamn

Att läsa bloggar förändrar mitt liv. Hela tiden. Jag läser och varje gång så väcks en ny tanke. Ett nytt sätt att se på tillvaron. För mig är det fan i mig allt mer ovärderligt. Det spelar lika mycket roll för mig nu för tiden som musik alltid gjort.

Idag fick jag en sådan där märklig upplevelse. En del bloggar har jag följt i några år nu. Till saken hör att alla läser olika bloggar med olika inriktning. En del hänger sig åt modebloggarna. Jag kan tycka vad jag vill om det där men det är bättre att läsa sådana än ingenting. En del plöjer politiska bloggar. En del letar efter de humoristiska. Eller de som handlar om musik eller inredning eller vad fan som helst som gör dem lite mättare i livet.

Själv är jag en sucker för de personliga bloggarna. De som "personer skriver om allt som handlar om personer". Det är min grej och betyder inte på något sätt att de där bloggarna är viktigare i det stora. Men för mig är de det.

Så jag läser om
Hildar, Catter, eller Zessar, Miss borderliner eller Junier, katters matte eller skåningar som inte känner sig hemma i min stad eller om saker bortom horrisonten och alla dessa människor som skriver om livet som det är för just dem.

Men något har hänt de sista åren. Något som gör mig alldeles varm i hjärtat, som gör att det slår lite vackrare och lugnare och jämnare.

Allt mer personer som förr var osynliga och otroligt hemliga har blivit till kött och blod. Så har även jag själv blivit. I början när jag bloggade så handlade det egentligen inte om något alls. Jag skrev bara för lusten att skriva. Men genom WOB. Jonas var WoB på nätet. Den riktiga Jonas var hemma och skalade lök medan Wob blev allt mer personlig och utlämnande. Det var först när jag fick en massa anonyma ägg slängda på mig som jag tröttnade på att vara sådär jättehemlig och började skriva ut mitt "riktiga" namn på bloggen. För det kändes som ett bra vapen mot de som avskydde mig. Om jag berättade vem jag var så förminskade jag deras anonymitet.

Men åter till saken. Jag brukar läsa det mesta genom Feed Demon, ett program jag allt mer blir total beroende av förresten. Det gör ju att de flesta formateringar och designer försvinner när man bara har texten rakt framför sig. Ibland en enorm fördel. Vem orkar med alla blinkande hjärtan och skit en del har i sin design liksom.

Men idag ramlade jag in direkt på en av mina absoluta favoriter och upptäckte till min enorma förvåning att männskan lagt ut en bild på sig själv och sitt förnamn i kanten av skärmen.

Förut fanns bara en del av ansiktet och namnet var rätt så jättemycketanonymnt. Lite som WoB liksom. Betyder ingenting för någon som inte vet vem man är.

Där fann jag en babe. Ja, ja vet, jag är kanske fel ute när jag recenserar någon annans utseende. Men ändå. Hon såg inte ALLS ut som jag trott. Så mycket vackrare, så mycket mer människa.

Men det hela gör ju inte bloggen sämre. Snarare ännu bättre, ännu intressantare, ännu viktigare. Inte det att hon är snygg, det är liksom bara en sak bland andra saker, men att hon finns. På riktigt.

Vi är ett antal som har skrivit mycket genom åren. Några har tillkommit. Men återigen, något har hänt. Bloggare har slutat vara försikiga och därigenom allt mer viktiga. Någon som är totalt anonym kan du alltid avfärda. Men har du ett ansikte till texten så måste man liksom sätta sig in i att det hela är en helhet.

En blogg är inte längre något som går att avfärda med att det sitter hobbyfolk bakom dem. En blogg kan vara minst lika vacker och viktig som vilken bok som helst i världen.

Så jävla, jävla, jävla vackert.

Kommentarer
Postat av: puffan78

Tack för bloggtipsen och tack för att du länkade till mig! Nice! :)



Och visst känns det lite mer personligt och som att man kommer närmre sina bloggisar med något så enkelt som ett foto. Alltid kul att ha ett ansikte på den som skriver, även om utseendet spelar mindre roll.

Postat av: urban cat

Hm, kan det vara mej du pratar om vännen... rodnar

Du bara e så... DU!

2010-03-29 @ 23:13:50
URL: http://projektpariktigt.blogspot.com/
Postat av: WoB

Tja du urbana katt. Inte nog med att det kan, det är dig jag pratade om. Blev så paff att man kunde petat omkull mig med en smörgås när jag fann att du fanns och dessutom... tja.



Ja herregud. Vem ska jag annars vara? ASG

2010-03-29 @ 23:28:10
URL: http://wob.blogg.se/
Postat av: urban cat

Ha ha ha!!

Glad att kunna sprida lite glädje å förvåning omkring mej, utan den avsikten, om du hajar!!

KRAM!

2010-03-30 @ 13:24:22
URL: http://projektpariktigt.blogspot.com/
Postat av: Miss Borderline

Ja jag har ju lärt känna människor genom bloggandet som jag även träffat sen IRL och en som jag inte träffat men pratat i telefon med, så det är inte bara genom forum om nåt gemensamt ämne som man kan lära känna folk mer eller mindre :)



För en del av mina läsare så är jag ju anonym (och ändå inte för att jag är personlig) och för en del så är jag det inte.



Att JAG skulle skriva detta trodde jag aldrig men i.o.m att jag tillslut då föll för grupptrycket och gick med i facebook så har jag tappat intresset för bloggandet, har liksom tröttnat på att själv vara anonym men vill inte fullt ut blogga under mitt namn, men med fb så har jag gjort mig oanonym för många som jag förut varit anonym för i bloggen.



Även om man kanske aldrig kommer träffas IRL så känns det mkt mer givande att vara oanonym i cyberrymden, det är bara i bloggen jag är hyfsat anonym, överallt annat så är jag det inte :)



2010-04-02 @ 18:23:51
URL: http://missborderline-mb.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback